Kampung Ketek


Seperti biasa, setiap pagi Ahad, InsyaAllah, saya dan kakak akan 'menjelajah' bandaraya Melaka bersejarah, sebagai aktiviti riadah. Apa lagi kalau bukan morning walk sambil mengimbau kembali sejarah silam. Pagi ini kami jelajah Jonker Walk. Kalau waktu pagi di hujung minggu jalan memang lengang. Pagi ini kami nak cari Kampung Ketek. Salah satu kampung Melayu peninggalan sejarah. (Note: 'Ketek' dalam bahasa Minang bermaksud 'Kecil'). Jadi kampung Melayu ini kecil terpencil di kawasan masyarakat China. tetapi dulu, dulu, dulu, kawasan ini memang kawasan kepunyaan Melayu.

Untuk ke Kampung Ketek, kami lalui Jonker Walk . Walaupun kami lokal, tercari-cari juga kami kampung ini. Selalu lalu, tak singgah.



Di Kampung Ketek ada beberapa rumah Melayu , peninggalan warisan. Ini pintu gerbangnya mengalu-alukan kedatangan anda. Oh, rumah Melaka dengan tangga batunya tak tinggal, okey!!

Terdapat batu giling, lesung batu, batu boh, tempayan, dulang lama dipamerkan sebagai pengetahuan anak-anak sekarang. Kucing sebelah tu 'real' tau bukan batu. Kucing jadi jaga, wei. Ada seseorang tu rindu dengan tangga batu rumah Melaka. Lihatlah dia termenung mengenag masa silam.
Jika anda suka menginap di sini, bolehlah bermalam di homestay ini.
Disini juga terdapat rumah Munshi.Abdullah
Sebenarnya di Kampung Ketek terdapat perkuburan sejarah.
Dan juga beberapa lagi kubur pahlawan-pahlawan Melayu Aceh yang menentang tentera Portugis bila Portugis menyerang Melaka zaman dulu.

Kampung Ketek adalah muzium tersendiri. kawasan dan rumah dijaga.Kalau sebelum ini rumah-rumahnya  terbiar sekarang sudah diberi nilai tambah, dicantikkan. Inilah dia warisan  kita.. Untuk makluman, masih ada penghuni di kampung ini.





Dalam perjalanan ke parkir,  sempat saya potret rumah ini, rumah yang juga telah di 'upgrade' kan. Letaknya rumah ini di tepi Sungai Melaka. mengapa rumah ini menjadi kenangan? Masa kanak-kanak, inilah rumah kami! Bukan di Kampung Ketek tapi di "First Cross Street', (nama lama!)
Dekat sekali dengan Naga!
 Sampai di sini dulu......
Nanti akan saya cerita lagi

15 comments:

  1. Salam,

    Dah 35 tahun kawin dgn org Melaka tapi tak berpeluang menjelajah kawasan ni..

    ReplyDelete
  2. Salam MM,
    Oh ye ke? Saya pun begitu, walaupun saya orang Melaka, inilah pertama kali saya ke Kampung Ketek. Selalunya begitu kan? Yang jauh jadi tarikan sedangkan yang dekat selalu ditangguh.

    ReplyDelete
  3. salam..dah lama saya tak p melaka ni..last sampai sini tahun 2005.hheehe

    ReplyDelete
  4. Salam

    Memang bestlah cerita dr cikgu.Eloklah cikgu ronda2 Melaka tu penuh sejarah, Saya teringin ke Jongker street. InsyaAllah satu masa nanti kot.
    Cikgu sebenarnya duk kat mana ek?
    Kalau cikgu tak kisah basikal tu beli saja kat kedai apek basikal mcm2 ada. Tapi yg popular skrg basikal lipat bromton jenama luar, mahallah sikit sesuai dgn cikgu!

    ReplyDelete
  5. Salam Pen Biru,
    Lama dah tuuuuu. Melaka dah banyak berubah. Datanglah!

    ReplyDelete
  6. Ju,
    Saya dah cuba hantar email kat Ju. Tak sampai agaknya. Saya belum lagi ke Jonker Walk waktu malam di hujung minggu sebab saya tak suka ramai sangat manusia. Basikal lipat nanti jadi rebutan nenek dengan cucu!

    ReplyDelete
  7. wah kak hajah nora... bestnya kongsi info dengan kami...
    terima kaseh..
    nanti balik pernu, nak cari...

    ReplyDelete
  8. naik tak rumah kampung ketek? haha, tak semua orang tahu ada kampung ketek. Kalau bawak kawan2 pg melaka, mesti masuk dalam tu, lepas tu ada makcik bagi naik atas rumah dia.

    ReplyDelete
  9. Hajah Rahmah,
    Jangan tak pergi tau. Saya pun pertama kali pergi. Tetapi kami pergi awal pagi semasa brisk walk. Burung-burung masih di pokok membuat bising. Kalau nak dapat layanan penduduk Kpg Ketek, pergilah bila burung-burung dah terbang mencari makan.

    ReplyDelete
  10. Kapten Z,
    Tak naik sebab makcik rumah tu belum sedia menerima tetamu. Nampak kasut aje di luar rumah dan dengar bunyi air di cengkewan (bilik air ).

    ReplyDelete
  11. Cikgu,
    Saya pun tak tau apa jadi pd email saya, hari tu saya jodeh2,

    ReplyDelete
  12. Salam, Hjh. Cantiknya rumah-rumah Kg Ketek tu. Baik-baik menung di tangga, jangan sampai (insya-Allah tidak!) alami "sudah jatuh ditimpa tangga". Tangga orang Melaka ni berat-beratlah, batu besau-besau belaka!

    ReplyDelete
  13. Salam Temuk.
    Tangga kekal walaupun rumah runtuh.

    ReplyDelete
  14. Salam Temuk.
    Tangga kekal walaupun rumah runtuh.

    ReplyDelete
  15. Baru pergi minggu lepas. Best pusing2 Nelaka. Tak pernah jemu. Byk lagi nk jelajah.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.